ČETRI MĪTI PAR DARBA MEKLĒŠANU.

Reizēm, kad kaut kas nenotiek tā, kā „vajadzētu būt”, aizdomājamies, kas notiek?

Jeb - kādēļ nenotiek? Jauna darba atrašana, no vienas puses, un jauna darbinieka atlase no otras puses, ir viens no lielākajiem noslēpumiem. Pēc būtības, process visai caurspīdīgs – ir sludinājums, ienāk pieteikumi, notiek intervijas, reizēm arī profesionālie testi, fināla piedāvājums, nosūtīti atteikumi. It kā viss skaidrs un caurspīdīgs. Taču, realitāte atšķirās no pieņemtās patiesības un rodas pieņemumi vai pat mīti, jo nav sapraotams, kā tad patiesībā atlase notiek. Protams, ir situācijas, kad sludinājums nav publiskajā telpā, taču noteiktā kontaktu lokā tas tiek nodots.

Visiem tiem, kas nav bijuši ciešā saskarē ar darbinieku atlases un lēmuma pieņemšanas procesiem, tas ir miglā tīts process. Ir virkne nezināmo un emocionālo faktoru, kas stāv pāri loģiskajiem un racionālajiem – kā darba meklētājiem, tā darba devējiem un to pārstāvjiem. Ir daži mīti jeb pieņēmumi, kuri darba meklētāju vidū skan visbiežāk. Te apskats par tiem un pastāvošā mīta divas puses.


#1 MĪTS. Pieteikuma un motivācijas vēstules neviens nelasa.

Viena puse - JĀ, TĀ IR PATIESĪBA

Ja tās satur vispārinātas frāzes "copy paste" no internet paraugiem, tad tās ir bezpersoniskas, vairāk formālas un tās tiešām nelasa, jo iztrūkst personīgums.

Par cik motivācijas vēstules vairākumā gadījumu tādas ir, tad patiešām mīts ir apstiprinošs.


Jo vairāk sūtīsiet bezpersoniskas un formāla satura motivācijas vēstules, jo vairāk mīts apstiprināsies reālajā dzīvē



Otra puse - NĒ, TĀ NAV PATIESĪBA


Ir gadījumi, ka tieši motivācijas vai pieteikuma vēstules ir noteicošās uzaicinājumam uz darba interviju vai pat darba piedāvājumam. Ir elementāras pieklājības un biznesa etiķetes normas, kuras noteiktā vidē joprojām spēlē noteicošo lomu. Tās esamība ir atbilstošās attieksmes spēcīgs un noteicošs kritērijs.


Citkārt, ir amati, kuros tās ir vērtīgs informācijas avots par personu – fakti, noformējums, gramatikas un sintakses kļūdas, kopējā vēstules aura. Piemēram, mārketinga, komunikācijas, redaktora, biroja administratores utml. amatiem. Jo personīgāka, jo vērtīgāka.



#2 MĪTS. CV ir noteikts paraugs un saturs.

Viena puse - JĀ, TĀ IR PATIESĪBA


Ja to pieprasa darba devējs, norādot kādā formā iesūtīt CV, piemēram,ES rekomendētā Europass CV forma. Piesakoties vakancēm uzņēmuma iekšējās sistēmas formā aizpildāms CV. Tas ir viegli apstrādājams sistēmas ietvaros.


Otra puse - NĒ, TĀ NAV PATIESĪBA


Visās citās situācijās - nekur nav atrunāta CV forma un kārtība, kādā darba meklētājam atspoguļojami dati par sevi. CV var radīt pēc brīvas izvēles. Ir standarta horonoloģiskie CV jeb klasiskais noformējums un nestandarta jeb radošā forma - pēv brīvas izvēles.

Standarta CV ir hronoloģisks darba pieredzes izklāsts no pēdējā uz leju līdz pirmajam, aprakstīti darba pienākumi/

atbildības/ sasniegumi, tehniskās/profesionālās prasmes un valodu zināšanas, intereses.

Nestandarta CV satur jebkuru informāciju jebkādā formā, kādu darba meklētājs par sevi vēlas sniegt darba devējam.


Tā ir brīva izvēle ar kādu CV izklāstu vēlies savu darba pieredzi atspoguļot un kādu iespaidu par sevi radīt. Pēdējā laika CV trends ir neformāls CV ar rozīnīti. Tas ietver kā tekstuālu, tā vizuālu un grafisku noformējumu, atspoguļojot zināšanas. Visizaicinošākais formāts ir VIDEO CV, lai darba devējs pamana un uzmeklē Tevi!



#3 MĪTS. Nav vērts sūtīt CV, tāpat tur paņems “savējo” .

Viena puse - JĀ, TĀ IR PATIESĪBA

Ir amati, kuros ieteikumi ir būtisks aspekts, darbiniekiem ir prēmijas par profesionāļu piesaisti. Tad kļūsti par “savējo”.

Ir uzņēmumi, kuri izvērtē vienlaicīgi vienā konkursā gan iekšējos resursus (esošos darbiniekus uzņēmumā), gan ārējos resursus (jauna darba meklētājus), taču kompetentāks tajā brīdī ir iekšējais kandidāts.


Ir uzņēmumi, kur prasības ir augstas un uz to brīdi, kad ir atvērts amata konkurss – neatrod nevienu atbilstošu pretendentu – tad pieņem “kompromisa lēmumu” – pieņemt zināmu cilvēku, kuru apmācīs specifikai.



Otra puse - NĒ, TĀ NAV PATIESĪBA

Ja, tavs pieteikums ar CV būs izcils, prātā paliekošs - tiksi uz pārrunām. Svarīgs ir CV atspoguļotais saturs un motivācija. Izrādīt savu aktivitāti vienmēr ir vērts! Meklē tiešu komunikāciju ar uzņēmumu par savu vēlmi strādāt tajā.

Ir virkne uzņēmumu, kuri veido profesionālu komandu brīvu no radniecības vai draugu saitēm. Tiek meklēti kompetentākie pretendenti nozarē un atbilstošākie attieksmes/vērtību ziņā. Būtiski izvērtētē rekomendācijas un atsauksmes biznesā. Nereti tiek izmantoti psiholoģiskie, prasmju un kompetenču testi lēmuma pieņemšanai nevis paziņas ieteikums.



#4 MĪTS. Man ir LinkedIn profils un citu CV nevajag.

Viena puse - JĀ, TĀ IR PATIESĪBA


Ja profils ir aizpildīts pilnvērtīgi pēc LinkedIn rekomendācijām visos laukos, un darba meklējumu fokuss ir starptautiskā vide vai pat ārpus Latvijas. Ar šo profilu var pieteikties LinkedIn sistēmas amatu konkursos. Taču pārliecinieties, cik profils ietver aprakstošo informāciju par jums, lai veiksmīgi konkurētu ar citiem profiliem. Esošā profila kopskatu var apskatīt Print versijā, tas atspoguļos patieso informācijas apjomu, ko redz citi. Ja vizuāli tas apmierina, var izmantot.


Otra puse - NĒ, TĀ NAV PATIESĪBA


Latvijas mērogā bieži vien LinkedIn profils ir kā biznesa vizītkarte vai pirmavots par cilvēku. Šis profils var kalpot kā biznesa vizītkarte papildus citam izstrādātam CV. Lakoniska satura LinkedIn profila CV gadījumā tiek lūgts atsūtīt izsmeļošāku CV, vai CV latviešu valodā un tad nepieciešams to sagatavot prodesionāli.



REKOMENDĀCIJA...


Atrodi kādu uzticamības paersonu un pajautā par šiem mītiem, kāda ir realitāte Tavā nozarē vai uzņēmumā. Vadies pēc tā mirkļa situācijas, tā būs vispatiesākā. Nav viena pareizā viedokļa. Pareizais ir tas, kas ir visatbilstošākais esošajā situācijai. Vērojat un rīkojaties.


Katrs mīts un stereotips ir laužams.

Piemēram, apstiprinoties šim mītam: nav vērts sūtīt savu CV uzņēmumam, kurā ņem “savējos” – iesaku – kļūsti par “savējo”. Atrodi veidu, kā vari rast kontaktu ar uzņēmuma speciālistiem vai vadītājiem. Esi radošs, atvērts un tīklojies, lai iekļūtu tajā vidē, kurā vēlies.


Rudīte | VIP CV

  • Facebook-VIPCV
  • Instagram-VIPCV